Pindakaasreep

Pindakaasreep

 

Dit is een proteïne reep bij uitstek! Deze pindakaasreep zit er namelijk afgeladen vol mee. De ingrediënten zijn: pindakaas (uiteraard), kokosolie, honing, havermoutvlokken, noten, gedroogd fruit, pitten, zaden, kokosrasp en cacao nibs. Met andere woorden: één brok eiwit mét vitaminen en mineralen, én suikervrij ook!

Ik eet vaak een proteïne reep na het hardlopen, het helpt je namelijk om snel te herstellen na een duurtraining en hoe eerder je daarmee begint, hoe sneller je herstelt. Een eiwitreep als deze, want dat is het in feite, biedt dan uitkomst. Maar ze doen nog meer dan je helpen herstellen. Deze soort repen nemen een onmiddellijk honger gevoel vaak weg en geeft het lichaam veel eiwitten en weinig calorieën. Steeds meer diëten zweren bij deze proteïne repen omdat het de beste maaltijdvervanger is en de meeste verantwoorde snack om toch de honger te stillen, daarom zijn ze ook een goede vervanging voor mensen die willen afvallen!

Even de achterliggende techniek van het nut van de repen. Het gebruik van een proteïne reep wordt binnen verschillende sporten gebruikt en zo ook bij hardlopen. Eiwit is de belangrijkste bouwstof van lichaamsweefsel, waaronder de spieren. In noodgevallen, wanneer de koolhydraat- en vetvoorraad in het lichaam onvoldoende is, kan het lichaam ook spiereiwit verbranden om het lichaam toch te voorzien van energie. Dit laatste is echter ongewenst omdat dit leidt tot afname van de spiermassa. Dus dan is de vraag of je dan wel zo’n proteïne reep moet nemen. Ik denk dat je de repen niet echt nodig hebt als hobby sporter. En zeker niet als je bijvoorbeeld 1 keer per week een half uurtje hardloopt. Waarom gebruik ik het dan wel zou je denken, want hobby hardloper is precies wat ik ben. Nou, gewoon omdat ik graag snel herstel, wat vaker dan 1 keer per week loop en ook op mijn niveau mijn prestaties verbeter en sneller wil herstellen. Dus ook al is het op houtje-touwtje niveau, ik wil toch steeds een minuutje sneller op de 10 kilometer.

Een proteïne reep helpt je dus om beter en sneller te herstellen om er snel weer tegenaan te kunnen. Let wel, dit geldt niet alleen voor de sporters onder ons maar voor iedereen die zo nu en dan wel een opkikker kan gebruiken!

 

Pindakaasreep

 

Recept Pindakaasreep

Voorbereidingstijd: 15 minuten

Kooktijd: 5 minuten

Totaal tijd: 20 minuten

Aantal: circa 10 repen

Ingrediënten:

    Reep
  • 125 gr pindakaas
  • 60 ml kokosolie
  • 75 ml honing
  • 100 gr havermoutvlokken
  • 40 gr geroosterde noten (ik heb gebruikt: amandelen en cashew noten)
  • 75 gr mix van gedroogd fruit (ik heb gebruikt: cranberries, moerbeien en goudbessen)
  • 50 gr mix van geroosterde pitten en zaden (ik heb gebruikt: pompoen- en zonnebloempitten en sesamzaad)
  • Topping
  • extra geroosterde pompoenpitten en sesamzaden
  • gedroogd goji fruit
  • geroosterde kokosrasp
  • cacao nibs

Werkwijze:

  1. Smelt in een pannetje op laag vuur de pindakaas, kokosolie en honing.
  2. Neem van het vuur en meng er de havermoutvlokken, noten, het gedroogde fruit en de pitten en zaden doorheen.
  3. Verwijder het mengsel uit het pannetje en maak er een rechthoek van.
  4. Bedek de bovenkant met de topping-ingrediënten.
  5. Snij in gelijke rechthoekige repen en laat ze in de koelkast volledig afkoelen.

NB!! Mits in de koelkast bewaard zijn ze enkele weken houdbaar

http://murielsbakingpassion.nl/pindakaasreep/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *